Analiza profilu linków należących do konkurencyjnych stron internetowych
Budowanie profilu linków prowadzących do Twojej strony internetowej z innych serwisów to nieodłączny element promowania strony w wynikach wyszukiwania Google. Często od swoich klientów słyszę pytania dotyczące tego, ile należy zdobyć linków i gdzie je zdobywać, aby znaleźć się na pierwszej liście rankingu wyszukiwania Google.
Na tak postawione pytania niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkurencyjności danej frazy. Są branże, w których konkurencja jest przeogromna (np. moja branża), a są takie, gdzie jest niewielka. Inaczej będzie wyglądała konkurencja na tę samą frazę kluczową w dużej metropolii, a inaczej w powiatowym miasteczku.
W ocenie konkurencyjności danej frazy kluczowej w Twojej lokalizacji bardzo przydatne jest narzędzie, którego dotyczy ten artykuł. Mam na myśli narzędzie, dzięki któremu zbadasz profil linków Twojej konkurencji.
https://ahrefs.com/pl/backlink-checker - narzędzie do analizowania linków przychodzących. Ten backlink checker zapewnia zarówno darmowe, jak i płatne funkcje. Na moje i na Twoje potrzeby, w zupełności wystarczą darmowe.
Wpisz w Google frazę, na którą chcesz pozycjonować swoją stronę i przeanalizuj profil linków firm, których strony internetowe pojawią się w rankingu wyszukiwania, na wpisaną przez Ciebie frazę. Kliknij adres strony, którą chcesz analizować i skopiuj go.
Przejdź do narzędzia do analizowania linków i w oknie wyszukiwarki wklej link do strony Twojej konkurencji, a następnie naciśnij pomarańczowy przycisk "Sprawdź linki zwrotne". W ten sposób otrzymasz informację o tym, jak wiele linków prowadzi do danej strony internetowej i z ilu domen pochodzą te linki. Zazwyczaj pierwsza wartość jest wyższa, gdyż z jednej domeny (adres strony internetowej) może prowadzić kilka linków.
Wskaźnik DR (Domain Rating) określa jakość profilu zdobywanych linków. Wyświetla on wartości od 0 do 100. Im wyższa wartość, tym lepszy profil linków.
Darmowa wersja tego narzędzia wyświetla też część profilu linków, jaki prowadzi do analizowanej strony internetowej. W kolumnie "Odsyłająca strona" zobaczysz dokładny adres URL podstrony, na której jest zamieszczony link. W tym miejscu wyświetli Ci się nie tylko lista wpisów sponsorowanych i gościnnych. Zobaczysz tu także linki pochodzące z katalogów firm, wizytówek NAP i innych miejsc, skąd Twoi konkurenci zdobywają linki prowadzące do ich stron internetowych. Możesz to sprytnie wykorzystać i znaleźć w ten sposób ciekawe miejsca, takie jak fora tematyczne, branżowe katalogi firm czy wizytówki NAP, których nie podałem w artykule "Zdobywamy pierwsze linki". Wykorzystaj to i zamieść tam wpis.
Bardzo cenne mogą okazać się dla Ciebie analizy linków pochodzących z artykułów. Oczywiście nigdzie nie jest napisane, że to jest link z NAP, ten pochodzi z katalogu firm, a ten z artykułu gościnnego. Jeśli chcesz przeanalizować, jak wygląda jakiś odnośnik i skąd pochodzi, to w kolumnie "Odsyłająca strona" najedź kursorem na niebieski napis z nazwą odsyłającej strony, a następnie kliknij prawym przyciskiem myszki i wybierz opcję "Otwórz link w nowej karcie" (lub w nowym oknie, jak wolisz). Po wykonaniu tej czynności zobaczysz podstronę z analizowanym linkiem i wtedy przekonasz się, co to jest. Jeśli to jest artykuł gościnny lub sponsorowany, to będzie on wyglądał mniej więcej tak, jak to, co teraz czytasz. Znajdź miejsce, w którym jest zamieszczony link i wtedy zobaczysz, jak to powinno wyglądać. Często treścią takiego odnośnika, zwłaszcza w artykułach sponsorowanych, są słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona internetowa. W artykułach gościnnych tego typu praktyki bywają raczej zabronione i jako treść odnośnika najczęściej stosuje się nazwę firmy lub pozycjonowanej strony internetowej.
W prawej kolumnie "Anchor i wybrany URL" wyświetla się fragment tekstu z linkiem odsyłającym oraz dokładny adres, do którego ów link odsyła. Linkowane mogą być nie tylko strony główne. Linkować można także do podstron.
Analizować możesz nie tylko profil linków należący do Twoich bezpośrednich konkurentów. Jeśli Twoja firma świadczy usługi np. na terenie Poznania i okolic, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby analizować konkurencję z Warszawy. Wpisz w wyszukiwarce np. "usługi budowlane Warszawa" i przeanalizuj strony, które pojawiły się wysoko w wyniku wyszukiwania. Należy tak robić zwłaszcza wtedy, gdy świadczysz usługi na terenie jakiegoś małego miasteczka. Jeżeli jakieś działania sprawdzają się w przypadku pozycjonowania firmy świadczącej usługi na terenie dużej aglomeracji, to z pewnością sprawdzą się również u Ciebie.
Mam nadzieję, że wszystko, co tu napisałem, jest dla Ciebie zrozumiałe. Jeśli nie, to napisz w komentarzu na moim Facebooku, a ja Ci odpowiem i naniosę poprawkę na niezrozumiały dla Ciebie fragment tekstu, aby inni nie mieli z nim problemu.
W następnym artykule omówimy sobie zasady tworzenia i metody publikacji wpisów gościnnych i sponsorowanych.