Czym jest pozycjonowanie i jak zmieniały się jego techniki

Na początek kilka regułek, którymi będziemy się posługiwać w tym poradniku:

Algorytm wyszukiwania - jest zbiorem reguł i zasad, którymi kieruje się wyszukiwarka, oceniając wartość strony internetowej. W oparciu o tę ocenę strony internetowe wyświetlane są w odpowiedniej kolejności. Najwyżej na liście wyników są strony, które według algorytmu są najbardziej wartościowe dla internatów, a ich tematyka jest ściśle powiązana z zapytaniem wpisanym do wyszukiwarki.

Link - bezpośredni odnośnik, po którego kliknięciu przenosimy się z jednej strony internetowej do drugiej.

Anchor text - treść linku - fraza zawarta w odnośniku.

SERP - są to strony internetowe wyświetlane po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce. Wyniki te dzielą się na dwie grupy. Wyniki naturalne (organiczne), wyświetlane po lewej stronie i sponsorowane, czyli płatne, które znajdują się powyżej i poniżej wyników naturalnych, oraz po prawej stronie. W większości wyświetlane jest 10 pozycji (naturalnych), jednak wyszukiwarki umożliwiają zmianę tej ilości i możemy otrzymywać np. 100 pierwszych wyników. Trzeba pamiętać, że sprawdzane w jednakowym czasie wyniki mogą różnić się od siebie, wpływ na to ma m.in. geolokalizacja i język wyszukiwania, a także częstotliwość odwiedzania danej strony.

Słowo kluczowe, fraza kluczowa - pojedyncze słowo lub wyrażenie wpisywane do wyszukiwarki przez internautę w celu odnalezienia interesujących go informacji. Wyszukiwarka w swoich wynikach wyświetla treści, które najlepiej pasują do zapytania. Odnosząc się do strony www, powiemy zatem, że słowa kluczowe to słowa i frazy, które najlepiej oddają jej tematykę.

Filtr - kara nałożona przez wyszukiwarkę za niedozwolone techniki pozycjonowania, polegająca na drastycznym spadku strony w rankingu wyszukiwania.

Ban - kara nałożona na stronę przez wyszukiwarkę za niedozwolone techniki pozycjonowania polegająca na całkowitym usunięciu strony z rankingu wyszukiwania.

Historia pozycjonowania

W internecie każdego dnia pojawia się setki tysięcy nowych stron i każda z nich prędzej czy później jest indeksowana i klasyfikowana przez wyszukiwarkę. Stron internetowych jest tak wiele, że gdyby ich indeksowaniem i oceną zajmowali się ludzie, to musiałoby to robić jakieś małe państwo ;). Właśnie dlatego powstały algorytmy wyszukiwania. Są szybkie (w ułamku sekundy przeprowadzają analizę, na którą przeciętny człowiek musiałby poświęcić pól dnia), pracują 24h/dobę, nie strajkują, nie proszą o podwyżkę i nie biorą urlopów ;).
Pierwsze algorytmy były bardzo proste. Brana była pod uwagę jedynie ilość fraz kluczowych występujących w danej stronie i jeśli np. na jednej stronie było więcej fraz "tworzenie stron internetowych" niż na drugiej, to pojawiała się ona wyżej w rankingu wyszukiwania. Dostrzegli to projektanci i zaczęli stosować różne sztuczki mające na celu oszukać wyszukiwarki. Najczęściej stosowaną sztuczką było upychanie słów kluczowych napisanych mikro czcionką, której kolor był taki sam jak kolor tła. Dzięki temu było to niewidoczne dla odwiedzającego stronę, a widoczne dla wyszukiwarek.
I tu rozpoczęła się wojna trwająca do dziś, a "walki na froncie" są coraz bardziej zacięte. Po jednej stronie frontu są inżynierowie wyszukiwarek, którzy chcą zapewnić użytkownikom jak najbardziej wartościowe wyniki wyszukiwania, a z drugiej właściciele stron i firmy pozycjonujące, którzy chcą mieć strony jak najwyżej w tym rankingu.
Pierwszy atak wyprowadziły wyszukiwarki. Zmieniły się algorytmy wyszukiwania. Głównym czynnikiem branym pod uwagę stały się linki prowadzące do strony. Inżynierzy Google wpadli na pomysł, że wartością strona to taka, która jest polecana na swoich stronach przez innych i im więcej linków, których anchor tekstem jest fraza "projektowanie stron www" prowadzi do strony, tym wyżej strona znajduje się w rankingu wyszukiwania.
Ruch ten doprowadził do powstania i rozkwitu branży pozycjonowania. Jak grzyby po deszczu powstawały katalogi stron, w których można zostawić link, katalogi firm, precle (można na nich publikować artykuły), systemy wymiany linków itp. Zaraz potem powstały drogie programy do automatycznego i półautomatycznego zamieszczania wpisów w katalogach i komentarzy na forach i blogach.
Jeszcze kilka lat temu takie pozycjonowanie było skuteczne. W tej chwili można za to zarobić filtr (spadek w rankingu). Dlaczego? Inżynierowie Google dostrzegli niską jakość stron, które powstały tylko po to, aby zamieścić na nich link, a wysokie pozycje osiągały tylko i wyłącznie strony, których właścicieli było stać na zatrudnienie firm pozycjonujących. Skutkiem tego było wprowadzenie zmian w algorytmach, które są udoskonalana do dzisiaj.
Powstały algorytmy noszące nazwy potulnych zwierzątek (Panda, Koliber, Pingwin), które w rzeczywistości masakrują wyniki wyszukiwania. Nie będę się tu rozpisywał na ich temat. Napiszę tylko, co należy robić, aby wypromować stronę tak, aby nie dostać kary.
1. Dywersyfikacja źródeł linków - najszybciej i najprościej jest zdobywać linki dodając wpisy do katalogów stron, ale jeśli skupisz się tylko i włącznie na tej metodzie, to daleko nie zajdziesz. Staraj się jak najbardziej różnicować źródła, z których pochodzą linki. Jeśli pozyskasz link z katalogu, to następny niech będzie z forum, kolejny z bloga itd.
2. Dywersyfikacja anchor tekstów - naturalność treści linku jest tym, na co w coraz większym stopniu zwracają uwagę algorytmy wyszukiwarek. Zastanów się przez chwilę. Jeśli będziesz chciał zamieścić u siebie link np. do firmy projektującej strony internetowe, którą chcesz polecić, to będzie to link o treści "projektowanie stron Warszawa"? - no raczej nie. Takie linki też należy zdobywać, ale równie ważne są linki, których anchrem jest:

  • nazwa firmy,
  • nazwa domeny (twojadomena.pl),
  • wszelkie odmiany i kombinacje frazy kluczowej (np. "tania firma projektująca strony www z Warszawy"),
  • frazy powiązane tematycznie (np. "strony internetowe mazowieckie","webmaster Warszawa") i przeróżne kombinacje tych fraz,
  • wszelkie kombinacje nazw firmy i fraz kluczowych,
  • linki uniwersalne (tutaj, ta firma, tu, zobacz, link itp). Przykład: ktoś na forum pyta o polecenie firmy, która solidne wykona stronę internetową. Ty w odpowiedzi piszesz "Ja ostatnio zleciłem coś takiego rzetelnej firmie z Warszawy. Tutaj masz link do ich strony." W takim przypadku staraj się zamieszczać słowa kluczowe w okolicy linku, gdyż algorytmy analizują także treść obok linku. Zwróć uwagę na wyrazy które podałem w przykładzie przed linkiem.

Wartościowe linki

Tu zasada jest prosta. Im trudniej jest pozyskać link, tym jego wartość jest większa. Najmniej wartościowe są linki z katalogów i precli, gdyż sam je możesz zamieścić (za darmo lub za kilka złotych). Później są linki z komentarzy na forach i blogach. Najbardziej wartościowe są linki, które prowadzą ze stron i blogów należących do innych osób. Dla Google jest to jasny sygnał, że ktoś naprawdę poleca Twoją stronę. Linki można też podzielić pod względem ich konstrukcji. Mogą one w sobie zawierać dość istotne atrybuty dofollow (jest on indeksowany przez wyszukiwarki i przekazuje wartość stronie, do której prowadzi) i nofollow (do niedawna były one marginalizowane przez wyszukiwarki, ale obecnie są one również ważne).